Heeft de Vlaamse food speciaalzaak nog een toekomst?
Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van supermarkten en speciaalzaken, heeft in een recent rapport op basis van de Locatus-databestanden een analyse gemaakt van de evolutie van food speciaalzaken van 2008 tot en met 2023. Ondanks de globale en forse achteruitgang van het aantal speciaalzaken valt het op dat sommige segmenten of type winkels het beter doen dan andere. In het rapport heeft Buurtsuper.be tevens een aantal succesfactoren gedistilleerd voor individuele speciaalzaken in de zeer competitieve foodmarkt.
Enkele highlights uit het rapport
Op 16 jaar tijd is het aantal Vlaamse food speciaalzaken met 29% gedaald. De daling is het grootst bij AGF-winkels, bakkers, dieetwinkels, viswinkels en slagers.
De wijn- en andere drankenwinkels konden het verlies van hun aantal beperken (-6,24% voor 2008-2023). De laatste 8 jaren bedroeg het verlies slechts -1,36%, zodat men kan spreken van een zekere stabilisatie voor de Vlaamse gespecialiseerde drankhandel.
De ‘winnaars’ zijn de chocolade & confiseriewinkels (+11%) en koffie/theehuizen (+88%).
Gemak (of efficiënt boodschappen doen) is, naast de prijs, een primaire aankoopbehoefte. Vlaamse gezinnen verkiezen door hun drukke professionele én vrijetijdsleven om zoveel mogelijk onder één dak te kopen.
De prijsgevoeligheid van de gemiddelde Vlaming voor de dagelijkse boodschappen is groter dan voor andere gezinsuitgaven en lijkt, mede door de hoge media-aandacht en politieke belangstelling, zelfs nog te groeien.
Speciaalzaken blijven best binnen hun ‘niche’, en mogen hierbinnen diversifiëren om het bestelgemak en de winkelbelevenis te verhogen. Vakkundig advies en een uitgediept aanbod (groter aanbod dan de supermarkt) zijn onderscheidende troeven.
De speciaalzaak speelt best de rol van ‘curator’, ze maakt een persoonlijke en eigenzinnige keuze die ze vervolgens voorstelt aan haar trouwe klanten & ‘volgelingen’.
Wie deze expertise professioneel uitdraagt via marketing, bouwt op een authentieke manier autoriteit op en trekt zo klanten en prospects aan.
Het rapport sluit af met 10 concrete tips waarmee speciaalzaken hun concurrentiële positie tegenover directe concurrenten en supermarkten kunnen verbeteren.